Mijn contract wordt verlengd voor een half jaar maar door minder werkzaamheden i.p.v. 40 uur nu 20 uur. Heb ik recht op een ww op die andere 20 uur?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Ik raad je aan om vóór het tekenen van het nieuwe contract te overleggen met het UWV. Als je zo maar akkoord gaat met een ontslag (ook voor een deel van de werktijd), is het mogelijk, dat je geen recht hebt op een WW-uitkering. Kijk voor meer informatie op www.uwv.nl en www.werk.nl.

Antwoorden (2)

Je kunt een ww aanvraag doen voor de uren dat je werkzaamheden verminderen.
10 jaar geleden
Als je onvrijwillig deze verandering in de arbeidsrelatie hebt moeten accepteren dan ben je in principe werkloos geworden voor 20 uur.
In dat geval heb je recht op een WW uitkering voor de tijd dat je werkloos bent geworden, nl. 20 uur per week. Je voldoet daarmee aan de eis dat je meer dan 5 uur per week arbeid hebt verloren en daarvoor geen compensatie krijgt.

Je hebt dan wel een wekelijkse sollicitatieplicht naar een baan voor die overige 20 uur. Je moet dus wel beschikbaar zijn om een baan aan te nemen die ofwel je huidige baan geheel vervangt ofwel de 20 uren aanvult.
Je moet je dus in laten schrijven bij het Centrum voor Werk en Inkomen en actief gaan zoeken naar een aanvullende baan.

Verder moet je voldoen aan de arbeidsverleden eis, je moet minimaal 26 weken hebben gewerkt in de 36 weken voordat je (gedeelelijk) werkloos werd (wekeneis).
Heb je minder gewerkt of een kortere periode in 36 weken dan kan je recht op WW onvoldoende zijn en op die grond worden afgewezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Het Centrum voor Werk en Inkomen heet nu het UWV WERKbedrijf, onderdeel van het UWV. Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/UWV_WERKbedrijf en www.uwv.nl. Verder een prima antwoord!
Antoni
10 jaar geleden
...en met name de website www.werk.nl is van straks van belang voor de vraagsteller.