Als je donorhuid krijgt, verouderd deze dan met je eigen huid?

Als je donorhuid krijgt, heeft deze zijn eigen weefsel, wat nou als de donor heel jong was en de ontvanger is bv 50 jaar..en deze gaat rimpels krijgen, rimpelt die donorhuid dan ook mee of blijft deze jaren jonger uit zien?..
deze vraag geldt ook als de ontvanger jonger is en de donor ouder!

Toegevoegd na 3 uur:
of je verliest een hand of een voet, en je krijgt een donor hand of voet, dat is dus compleet weefsel!!
Hoe zit het dan, als de donor jonger of ouder is dan de ontvanger..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je zou denken van wel, aangezien het zich gaat verweven met je eigen huid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag!!! +

Antwoorden (2)

Ja,
ik denk het haast wel. de huid die je "op krijgt gespeld" zal meerimpelen. Rimpelen is het verslappen van je huid. of het
een donor-huid verslapt mee.
even als andersom, als de donor ouder is, zal je niet opeens rimpelen.

of het ook je eigenweefsel krijgt, dat denk ik wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Donor huid wordt voornamelijk gebruikt als 'verband' , met het voordeel dat dit minder pijnlijk is en de genezing beter gaat en er minder littekens ontstaan.
Onder de donorhuid ontstaat nieuwe huid en de donorhuid blijft dus niet zitten.
Als er huid nodig is die moet blijven zitten zal men er, zo mogelijk, voor kiezen eigen huid te gebruiken.

Toegevoegd na 3 minuten:
donor huid zal niet vak lang blijven zitten, vaak is er na een tijd weer een nieuwe 'laag' nodig, dus het 'effect' wat jij beschrijft zal niet voorkomen. Huidtransplantatie is niet iets wat jaren blijft zitten.

Toegevoegd na 4 uur:
Het transplanteren van ledematen gebeurt (nog) maar zelden. De reden hiervoor is dat het missen van bv een arm niet levensbedreigend is, dit in tegenstelling tot bv een slecht functionerende nier.
Verder zijn er, in de vorm van protheses, alternatieven voor een transplantatie.
welke niet de kans op afstoting hebben die transplantatie wel heeft en men hoeft niet levenslang medicijnen te slikken hiervoor.

Er zal altijd een verschil zichtbaar zijn tussen de eigen en de getramsplanteerde huid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ zie http://www.brandwonden.nl/page/48
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@torrie, dat is iets heel anders, die gezicht transplantatie bestaat uit veel meer dan alleen huid, hierbij wordt ook bot en zenuwen getransplanteerd en bloedvaten.